För proffs inom industri och lager

Mericon optimerade sitt lager för att bättre möta kundernas förväntningar


                                                                                                                                                                       Foto: Elin Rosengren, Mericon

Mericon är ett kunskapsföretag, med huvudkontor på Hammarö utanför Karlstad, som designar, konstruerar och tillhandahåller lösningar, system och komponenter för åskskydd, strömfördelning och jordning. Företaget arbetar kontinuerligt med att så effektivt som möjligt få tillgång till de leveranser som de behöver, för att i sin tur kunna leverera till sina kunder.

Utökat lager med pallställ

I samband med att Mericon gjorde en omfattande flytt, då hela deras verkstad flyttades till byggnanden bredvid, behövde de få en mer genomtänkt placering av produktionsmaterial i både grenställ och pallställ. Detta för att få plats till mer material i den nya verkstadslokalen. Mericon ville samtidigt bygga upp ett utökat lager med pallställ för att kunna lagerhålla material och möta kundernas förväntningar på snabba leveranser.

- Vi behövde ha en genomtänkt placering av produktionsmaterial i både grenställ och pallställ i vår nya verkstadslokal och samtidigt bygga upp ett utökat lager med pallställ. För oss är det av hög prioritet att vi inte kompromissar när vi värderar pris, kvalitet, säkerhet och hållbarhet vid inköp, berättar Erik Svensson, logistikchef på Mericon.  

Investering som håller över tid

Utöver grenställ och pallställ, behövde Mericon även lagerhyllor till det lager som finns på anläggningen och för att förbättra avfallshanteringen beställdes även tippcontainers. Mericon har varit kund hos Runelandhs i över tio år, därför kände de att det var ett ganska enkelt val att kontakta Runelandhs och säljaren Jonas Rydén.

- Vi har upplevt bra kundservice och pålitliga leveranser genom åren. Vi kände direkt att vi fick gehör för våra krav och önskemål och att känslan av samarbete genomsyrade vår dialog, fortsätter Erik.

Kvalitet och hållbarhet är viktigt för Mericon och därför lade de tidigt ner en hel del tid och energi på att göra rätt val då de inköp som görs är en investering som ska hålla över tid.

- Allt vi köper ska vara hållbart. Utrustningen och inredningen ska tåla att utsättas för våra produkter, berättar Victor Engelbrekt, verkstadschef på Mericon, och fortsätter:

- Vi har fått bra ordning på material och produkter och upplever också en ökad medarbetarsäkerhet när vi optimerar våra ytor och inte behöver trängas. Det höjer även vår effektivitet med rationell logistik, vilket vi såklart omvandlar till kundnytta.

Tryggare arbetsmiljö med ett bättre organiserat lager

Med en genomtänkt planering av allt material som ska lagerföras finns det mycket att vinna. Ett bättre organiserat lager och verkstad resulterar oftast i en mycket trevligare och tryggare arbetsmiljö.

- Effektivisering och säkerhet syns ju förr eller senare även på sista raden. Därför är det värt att tänka till från början. Det blir ju komplicerat att byta det man har köpt och sedan börja om. Det är ju inte fel att ha en leverantör som både har kompetens och engagemang, avslutar Erik.

 

;